Kontakt   |   Søg 

  Offshore vindsektoren - forskning
  Offshore Supply
  Substitution af materialer offshore
  Rekruttering og profilering
  Koordinering af offshore uddannelser
  Hvad er Energi på havet    Nyheder    Aktiviteter    Presserum 
Intranet Sign in    
Presseomtale
Tilmeld nyhedsbrev
Nyheder

Energibranche til angreb på myter om offshorebranchen

Tilbage

02-02-2011

Vil give unge klar besked om branchens mange jobmuligheder gennem særlig indsatsgruppe.

Danske virksomheder i energi- og offshorebranchen går nu til fælles angreb på de myter, som afskrækker unge fra at søge ind på områdets uddannelser. De unge, deres forældre og undervisere skal have klar besked om, at fremtidens mange job i offshorebranchen er renere, bedre aflønnede og mere varierede, end de går rundt og forestiller sig.

Fremstødet sker som led i delprojektet ”Rekruttering og profilering” under "Energi på havet". Under ledelse af Aalborg Universitet i Esbjerg er der nedsat en særlig indsatsgruppe med repræsentanter fra virksomheder, som er afhængige af tilgang af dygtig arbejdskraft i de kommende år.

 

”For to år siden havde vi katastrofal mangel på ingeniører. På grund af krisen er problemet ikke så stort i øjeblikket, men vi skal have øget søgningen til de nødvendige uddannelser, hvis ikke vi skal havne i samme situation igen. Derfor er vi og resten af branchen nødt til at tage et ansvar”, siger afdelingschef Jens Møller Jensen fra Esbjerg-afdelingen af ISC Rådgivende Ingeniører A/S.

 

95 % ligger på land

Sammen med kolleger fra Mærsk Olie & Gas, A2SEA, Vattenfall og en stribe andre store og små virksomheder har han som led i profilerings-projektet været med til at analysere de udfordringer, der truer den fremtidige rekruttering. Myter og misforståelser står højt på listen over ting, indsatsgruppen vil angribe og ændre:

 

”Vi har taget fat på myterne én for én og set på, hvad vi kan gøre for at komme dem til livs. En af konklusionerne er, at vi skal erstatte offshore med energi, når vi taler om os selv. Unge forbinder offshore med tv-billeder af boreplatforme og mænd i kedeldragter med olie tværet ud i ansigtet. Men 95 % af arbejdspladserne ligger altså på et kontor på land i et meget internationalt miljø, og det skal vi være bedre til at forklare”, mener Jens Møller Jensen.

 

Lokkemad

En anden udbredt forestilling er, at olien er ved at slippe op, og at det derfor vil være usikkert at uddanne sig til en branche, som beskæftiger sig med den. Det er også opgaven for deltagerne i delprojektet ”Profilering og rekruttering” at gøre op med den myte.

 

”Faktum er, at der også vil blive produceret olie om 80 år. Det bliver bare sværere at få fat på den end nu, så der bliver i endnu højere grad brug for dygtige folk, som kan løse de tekniske udfordringer”, forklarer Jens Møller Jensen.

 

Frem med de gode historier

I takt med at olien bliver sværere tilgængelig, kommer der større fokus på andre energikilder. Det bør ifølge indsatsgruppen udnyttes i kontakten med de unge, fordi vedvarende energi har en mere tiltrækkende klang end traditionel olieudvinding.

 

”De virksomheder, som er store på olie, vil også være det på vedvarende energi, for rent fagligt er det tæt forbundet. Når vi skal tiltrække unge, får vi mere ud af at slå på vindmøller end på olieboringer, men i praksis kommer vi til at beskæftige os med begge dele i lang tid fremover”, vurderer Jens Møller Jensen.

 

Projektleder Tove Morell fra Aalborg Universitet Esbjerg, som står i spidsen for rekrutterings- og profileringsprojektet, glæder sig over de deltagende virksomheders engagement i den indledende fase:

 

”Virksomhederne har vist, at de er leveringsdygtige i gode eksempler og rollemodeller, som kan være med til at tage livet af myterne. Næste skridt bliver at få de gode historier ud til målgruppen via praktikophold, arrangementer, kampagner og andre tiltag, og det har vi også fået en masse nyttige forslag til fra virksomhederne”, siger Tove Morell.

 

Læs mere her.